Den digitala resan fortsätter med Kivra

Enklare, säkrare och smidigare – det är några av fördelarna när PRI:s tjänster blir alltmer digitaliserade. Ett aktuellt exempel är samarbetet med Kivra. I PRI:s leveranser till kundföretag administreras ett stort antal privatpersoner. Samarbetet möjliggör att privatpersoner som är anslutna till Kivra nu får sina utskick i Kivra samt därigenom tillgång till en ytterligare kanal för information och möjlighet att skicka information till PRI.

Det var i början av året som PRI började använda Kivra för utskick till privatpersoner. För personer som är anslutna till Kivra upphör brevutskick och informationen blir i stället tillgänglig i Kivra. 

- Nyttan för kunderna är enkelheten, där information från PRI samlas i Kivra som de har tillgång till när det passar dem, säger Stefan Arbrink, affärsutvecklingschef på PRI. 

Snabbt, säkert och hållbart

Den fortgående digitaliseringen är samtidigt del i en bredare satsning som gör PRI:s verksamhet effektivare. Målet är att öka kvaliteten och erbjuda snabbare, säkrare leveranser, men också bidra till en mer hållbar miljö.

- Samarbetet med Kivra gör att information från PRI återfinns i en tjänst som privatpersoner idag nyttjar och där de gör sina ärenden. Vi strävar efter att vara ett modernt företag som anpassar oss efter kundernas behov och erbjuder digitala tjänster i nivå med andra aktörer i vår bransch. Samarbetet har även öppnat för gemensam produktutveckling av Kivras formulärtjänst, som anpassas till vissa av PRI:s blanketter. Det kommer att höja kvaliteten när privatpersoner ska skicka information till PRI.

- Vi är väldigt glada över samarbetet med PRI. Dels genom att använda Kivra för att digitalisera pappersutskick men även för att effektivisera processen kopplat till deras formulär, säger Henrik Lönnevi, vd på Kivra.

Digitala resan fortsätter

Idag är nästan sex miljoner svenskar anslutna till Kivra. När PRI lanserade tjänsten visade det sig att nära 80 procent av mottagarna var anslutna. Övriga personer får utskick på vanligt sätt, men även denna hantering kommer framåt att digitaliseras. 

- Vi planerar även en övergång till att skanna den fysiska posten och slussa den till ett ärendehanteringssystem för att effektivisera hela det inkommande pappersarbetet. Dessutom pågår ett arbete att digitalisera PRI:s fullmaktsadministration. Så den här resan har bara börjat, poängterar Stefan Arbrink. 

Vi vill vara där våra kunder är digitalt och genom vårt partnerskap med Kivra tar vi ett viktigt steg framåt för att möjliggöra för våra kunder att enkelt nå oss i de digitala kanaler som de redan använder säger Patrik Hökfelt, vd på PRI Pensions- och stiftelsetjänster AB.

Fakta om Kivra

  • ·         Kivra tillhandahåller en bättre plats för viktigheter. 
  • ·         I Kivra kan företag och privatpersoner ta emot och samla allt från post, kvitton och fakturor till lönebesked, kreditupplysningar och vårdkallelser.
  • ·         Idag skickar fler än 45 000 företag och myndigheter information via Kivra.
  • ·         Närmare sex miljoner användare kan nås via en app i mobiltelefonen, läsplattan eller dator.
  • ·         Kivra är säkert, tillgängligt och bra för miljön.

Relaterade artiklar