Här har vi samlat all vår information om månadsvisa arbetsgivardeklarationer på individnivå - AGI.
Från och med den 1 januari 2019 ska redovisning i arbetsgivardeklaration enligt skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL ske på individnivå för samtliga arbetsgivare. Redovisning på individnivå innebär att arbetsgivare i arbetsgivardeklarationen redovisar det belopp som utgetts som ersättning för arbete till en viss person under en redovisningsperiod. Detta omfattar även pensioner i egen regi. Gällande Företagsegna planer har detta varit igång sedan 2019. För ITP 2 i egen regi påbörjas däremot redovisning i arbetsgivardeklaration på individnivå från och med januari 2023.
Frågor och svar AGI för ITP 2
Första deklarationstillfället blir den 1 februari 2023, vilket avser pensionsutbetalningar för januari 2023.
PRI kommer skicka in AGI-uppgifter på fil via Skatteverkets öppna API.
Den första arbetsdagen (någon gång under dagen) i månaden efter utbetalning.
Senast femte bankdagen månaden efter utbetalning.
PRI kommer att skicka in separata AGI-filer för ITP 2, ITP 2 SINK och för Företagsegna planer. Du kommer att kunna identifiera uppgifterna med hjälp av följande specifikationsnummer:
ITP 2: 5020146201
ITP 2-SINK: 5020146202
Företagsegna planer: 5566958101
Detta ser man på PRI:s webbtjänst för företag, där det framgår vilka filer som har skickats in samt att det finns avstämningsrapporter att ladda ner. Avstämningsrapporterna finns både på företagsnivå (pdf-format) och individnivå (csv-format).
För att få tillgång till AGI-underlag på PRI:s webbtjänst behöver du vara registrerad som Deklarationsansvarig. Det är Behörighetsansvarig på ditt företag som kan ge dig behörigheten Deklarationsansvarig.
AGI-uppgifterna för ITP 2 ingår i den ordinarie månatliga arbetsgivardeklarationen.
Arbetsgivarens deklarationsombud signerar arbetsgivardeklarationen. Det har arbetsgivarens deklarationsombud alltid gjort månatligen. Nytt från och med 2023 är att pensionsutbetalningarna avseende ITP 2 i egen regi tillförs företagets arbetsgivardeklaration.
Vid följande tillfällen skickar vi meddelanden om misslyckad rapportering till Deklarationsansvarig, och som denne behöver agera på:
När uppladdning av AGI-fil till SKV misslyckas på grund av att redovisningsperioden är låst i SKV:s e-tjänst (kan bero på att perioden redan är signerad). Åtgärd: Se till att den aktuella redovisingeperioden i SKV:s e-tjänst öppnas upp och skicka därefter om AGI-fil via PRI:s webbtjänst. Därefter krävs signering hos SKV.
När uppladdning av AGI-fil till SKV misslyckas på grund av att bolaget ej är arbetsgivarregistrerat. Åtgärd: Se till att bolaget arbetsgivarregisteras och skicka därefter om AGI-fil via PRI:s webbtjänst. Därefter krävs signering hos SKV.
Se till att rätt lön för rätt period är registrerade hos Collectum innan den anställde går i pension.
Alla frågor från pensionärer gällande deras pensionsutbetalningar för ITP 2 ska besvaras av Alecta. Hänvisa således till Alecta.
Om vi som företag har frågor gällande AGI-rapporteringen, var ska vi vända oss?
Rekordmånga deltagare och en mix av digitala och traditionella utbildningar – så ser det ut när vårens PRI-utbildningar summeras. Tre av fyra utbildningar har genomförts digitalt. Det digitala ger flexibilitet, men ökar samtidigt kraven på dialog och delaktighet.
Trots pandemin ville vi också denna vår bjuda in kunderna till seminarium och presentera några nyheter. Även om seminariet hölls på distans så blev det ett uppskattat arrangemang, där vår vd Jonas Jonsson bjöd på en utblick.
Löneväxling allt vanligare – men alla är inte vinnare
I allt fler företag löneväxlar anställda till extra pensionssparande. Det visar undersökningen som PRI och Alecta gjort. Det finns fördelar, men också frågor. Företag som vill hjälpa sina medarbetare behöver ha hela bilden klar för sig. Undersökningen bidrar till detta.
Avtalat - allt om kollektivavtalad tjänstepension och försäkring
I början av året slog Avtalat upp portarna – det partsägda bolaget som ska öka kännedomen och utveckla informationen kring kollektivavtalade pensioner. Webbplats och kundtjänst är på plats, flera webbinarier har också genomförts. Och allt detta i en organisation där medarbetarna ännu inte kunnat träffa varandra på grund av pandemin.