17 juni 2019

Vad säger deltagarna?

Vi passade på att ställa några frågor till två av deltagarna på utbildningen Redovisning av ITP 2 i egen regi.

Deniz Göksen

De Lage Landen, Redovisning

Spontant – vad tycker du om utbildningen?
Den är väldigt bra. Jag gick utbildningen redan i höstas. Sedan dess har jag bytt tjänst och i det nya jobbet har den här typen av redovisningsfrågor större betydelse.

Är det något särskilt du tar med dig från dagen?
Alla de beräkningsövningar vi fått göra kring avkastningsskatt och mycket annat är nyttiga att ha med sig.

I ditt arbete med pensioner - är det någon speciell fråga som känns svår eller viktig?
Ingen direkt fråga, utan snarare att området som sådant är komplext. Vi har både pension i egen regi och andra pensionslösningar och då det gäller att ha en bra bild av hur allting hänger ihop.

Hur ser du i stort på samarbetet med PRI – några förändringar eller förbättringar du vill se?
Nej, jag är jättenöjd som det är nu. Vi har ju varje månad kontakt kring våra rapporter och har vi har frågor så är det bara att mejla eller ringa. 

Vad tycker du om webbtjänsten?
Att den är enkel att hitta i och att det går bra att hämta rapporterna via webben.

Stella Chaproval

Epiroc Sweden AB, Assistant Business Controller

Spontant – vad tycker du om utbildningen?
Den är jättebra och det är nu andra gången jag deltar. Så den är väl värd att gå och repetera. Det är bra material och föreläsare, men också övningar som går att referera till i vardagen.

Är det något särskilt du tar med dig?
Att man får ordentlig hjälp och svar på de frågor man kan ha kring redovisning av pensioner.

I ditt arbete med pensioner - är det någon speciell fråga som känns svår eller viktig?
Det är många frågor eftersom området är stort. Därför är det bra att möta kunniga föreläsare och få tydlig, övergripande information om vad som gäller. Epiroc har också en servicefunktion i Prag som vi internt stöttar med information om pensionsredovisning. Så delvis kan man säga att vi utbildar oss själva för att sedan kunna utbilda dem.

Hur ser du i stort på samarbetet med PRI – några förändringar eller förbättringar du vill se?
Vi får rätt hjälp från vår handläggare. Snabba svar via mejl och om någon inte är på plats hos PRI finns det alltid någon kollega som hjälper oss.

Vad tycker du om webbtjänsten?
Den använder jag varje månad och tycker den är uppbyggd på rätt sätt och enkel att navigera i. Och som sagt – har jag frågor får man alltid snabb hjälp. Det kan exempelvis gälla analysen av pensionsskulden, där PRI stöttar och levererar analysen via mejl till oss.

 

Intressant artikel, dela med en kollega?

Kopiera länk
Läs fler artiklar