Arbetsgivardeklaration på individnivå
Från och med den 1 januari 2019 ska redovisning i arbetsgivardeklaration enligt skatteförfarandelagen (2011:1244), SFL ske på individnivå för samtliga arbetsgivare. Redovisning på individnivå innebär att arbetsgivare i arbetsgivardeklarationen redovisar det belopp som utgetts som ersättning för arbete till en viss person under en redovisningsperiod. Detta omfattar även pensioner i egen regi. Gällande Företagsegna planer har detta varit igång sedan 2019. För ITP 2 i egen regi påbörjas däremot redovisning i arbetsgivardeklaration på individnivå från och med januari 2023.
Första deklarationstillfället blir den 1 februari 2023, vilket avser pensionsutbetalningar för januari 2023.
PRI kommer skicka in AGI-uppgifter på fil via Skatteverkets öppna API.
Den första arbetsdagen (någon gång under dagen) i månaden efter utbetalning.
Senast femte bankdagen månaden efter utbetalning.
PRI kommer att skicka in separata AGI-filer för ITP 2, ITP 2 SINK och för Företagsegna planer. Du kommer att kunna identifiera uppgifterna med hjälp av följande specifikationsnummer:
- ITP 2: 5020146201
- ITP 2-SINK: 5020146202
- Företagsegna planer: 5566958101
Detta ser man på PRI:s webbtjänst för företag, där det framgår vilka filer som har skickats in samt att det finns avstämningsrapporter att ladda ner. Avstämningsrapporterna finns både på företagsnivå (pdf-format) och individnivå (csv-format).
För att få tillgång till AGI-underlag på PRI:s webbtjänst behöver du vara registrerad som Deklarationsansvarig. Det är Behörighetsansvarig på ditt företag som kan ge dig behörigheten Deklarationsansvarig.
AGI-uppgifterna för ITP 2 ingår i den ordinarie månatliga arbetsgivardeklarationen.
Arbetsgivarens deklarationsombud signerar arbetsgivardeklarationen. Det har arbetsgivarens deklarationsombud alltid gjort månatligen. Nytt från och med 2023 är att pensionsutbetalningarna avseende ITP 2 i egen regi tillförs företagets arbetsgivardeklaration.
Vid följande tillfällen skickar vi meddelanden om misslyckad rapportering till Deklarationsansvarig, och som denne behöver agera på:
- När uppladdning av AGI-fil till SKV misslyckas på grund av att redovisningsperioden är låst i SKV:s e-tjänst (kan bero på att perioden redan är signerad). Åtgärd: Se till att den aktuella redovisingeperioden i SKV:s e-tjänst öppnas upp och skicka därefter om AGI-fil via PRI:s webbtjänst. Därefter krävs signering hos SKV.
- När uppladdning av AGI-fil till SKV misslyckas på grund av att bolaget ej är arbetsgivarregistrerat. Åtgärd: Se till att bolaget arbetsgivarregisteras och skicka därefter om AGI-fil via PRI:s webbtjänst. Därefter krävs signering hos SKV.
Se till att rätt lön för rätt period är registrerade hos Collectum innan den anställde går i pension.
Alla frågor från pensionärer gällande deras pensionsutbetalningar för ITP 2 ska besvaras av Alecta. Hänvisa således till Alecta.
Det är PRI som svarar på alla frågor från företag gällande AGI-rapportering för ITP 2. Kontakta din Företagsansvariga eller mejla till agi@pri.se.
Här hittar du PRI:s utbildningsmaterial gällande AGI där du kan läsa mer.
Information om AGI för företagsegna pensionsplaner
9 februari 2021 - Praktisk hantering av AGI för företagsegna pensionsplaner.